Madeira: Vad vi åt

Måste börja med att vi hade otroligt god frukostbuffé.

Vi provade på annanasbanan, får du chansen att någon gång prova, GÖR DET!

Fikade några gånger istället för att äta lunch, och denna bakelse fanns överallt, även på frukostbuffén. Helt okej för mig eftersom den var riktigt god, någon form av mördeg fylld med massor vaniljkräm.

En kväll bestämde vi oss för att gå ut och prova en av deras nationalrätter, som visade sig vara det godaste jag någonsin ätit, Espetada.

Vi började med att beställa in en flaska vin och förrätter. Jag beställde brödet man skymtar lite i bilden ovan som tydligen är väldigt populärt på Madeira som heter Bolo Do Caco. Det var ruskigt gott så jag ska prova göra eget sådant bröd någon dag. Max snyltade lite på mitt bröd men beställde även in räkor med avokado.

Sedan kom maten och köttspetten hängde i denna ställning precis som denna klassiska rätt ska göra.

Man fick 6 köttbitar per person och sedan en form med det fyrkantiga tillbehöret som är friterad majs. Förväntade inte mig att det skulle vara kuber, hade förväntat mig mer friterade majskorn, men där hade jag fel. De majskorn ni ser på bilden är vanlig majs som låg i salladen, alltså inte den friterade varianten.

Till efterrätt beställde jag in den omtalade och typiska passionsfrukts puddingen som Madeira också är välkänt för, medan Max åt Mangomousse. Denna ö är perfekt för alla som älskar passionsfrukt, precis som jag, då de har det i det mesta.

Paus på första utflykten med godaste passionsfruktsjuicen och en öl för Max del.

Madeira: Vad vi gjorde del 3

En annan dag hade vi bokat in ytterligare en annan utflykt via Fritidsresor som de dock inte höll i. Vi tänkte att det kunde vara mysigt att åka ut med en båt en dag och kanske få möjligheten att se valar och delfiner, vilket vi verkligen inte räknade med att få se något av. Vi åkte med Sea Born Catamaran och fick otroligt bra väder med skinande sol och värme, men även så fick vi se både små valar och delfiner. På bilderna nedan är det endast små valar som syns, alltså inga delfiner. De var inte lika nära och kände därför inte för att fotografera dem.

På bilden här ovan har vi även Cabo Girão där vi var på glasbalkongen. Mäktigt!

Madeira: Vad vi gjorde del 2

En dag hade vi valt att åka på utflykt med Fritidsresor som vi åkte med.

Första stoppet var en utsiktsplats där man såg ut över fiskebyn Câmara de Lobos.

Nästa stopp var vid Cabo Girão där det fanns en glasbalkong som man ser på bilderna, 580 meter över havet.

Det tredje stoppet var i en liten by vid namnet Ribeira Brava där vi strosade runt i sovenirbutiker och jag och Max satte oss på ett fik, har tyvärr inte så mycket bilder från det stoppet.

For sedan vidare upp till höglandet som dom kallade det. Eftersom Madeira är en vulkanö så är det väldigt brant överallt och inte så mycket plan mark, men uppe på höglandet var det flera kilometer som bara var platt. Mäktigt att vara ovanför molnen dessutom. Dock inte lika mäktigt som på Gran Canaria.

Sedan åkte vi nedför igen och stannade för att titta ut över Porto Moniz där vi sedan åkte ner för att äta lunch.

Vi åt lunch på restaurangen man ser på bilderna ovan där vi alla som var med på utflykten fick trerätters med både rött och vitt vin inkluderat. Inte illa med tanke på vad vi betalade för utflykten! Där restaurangen låg var det naturliga havspooler som har skapats av lavan. Där kan man bada utan problem och det är samma vatten som i havet. Riktigt häftigt och det var nog det maffigaste vi såg på hela utflykten. Efter lunchen och några glas vin var alla helt utmattade så då bar det av hemmåt.

Min fina på restaurangen.

Madeira: Vad vi gjorde del 1

Självklart åkte vi först och främst flygplan. Vi surrade även runt ca. 10 varv ovanför Madeira innan vi åkte till grannön Porto Santo för att tanka och invänta att ovädret skulle försvinna.

Men till slut kom vi fram! Ca. 2 timmar senare.

Efter första natten gick vi på sightseeing.

Det var mestadels väldigt brant överallt och mycket backar.

Max var extra turistig med sin engångskamera han hade med sig.

Och vi målpunkt var saluhallen där vi kom hem med två påsar annorlunda frukter.

Madeira: Där vi bodde

Såhär fantastiskt bodde vi på Madeira. Helt klart ett otroligt bra hotell med grym frukost i Amerikans anda. Pestana Promenade.

Oftast hade vi även den här synen utanför på morgonen:

Helt okej liksom!

Christmas 2013

I år fick jag verkligen bara saker jag faktiskt önskat mig. Så himla härligt!

Firade julafton på dagen hemma hos mig med min familj och åkte senare in till Max familj och firade där. Så skönt att kunna lösa det så enkelt så vi faktiskt kan fira tillsammans.

I familjen gav vi inte varandra så speciellt mycket i år, men jag fick iallafall en sådan här som jag inte vet hur jag ska beskriva eller kalla det som jag velat ha länge och även en C3 mix and go som jag velat ha i evigheter också.

På bilden ser man några saker jag fick under firandet hos Max, dock köpte jag Victoria's Secret Body Lotionen åt mig själv i julklapp på flygplatsen (har tidigare bara body mists från vs), det andra är julklappar från hela Max familj, från Max och från Hanna. Fick även ett fint armband, ett guldigt nagellack, och ansiktsmasker. Som sagt, BARA saker jag önskat mig. Kan inte bli bättre!

Fick även en grymt bra julklapp av Linnéa som är hemma på semester, fick en fin tomte och även ett presentkort på Make Up Store!! Åh, så lycklig som äntligen kan köpa deras concealer!

Sen senast

Har hänt en del sen senast, kan man ju säga. Senast jag gjorde ett blogginlägg hade jag nedräkning till detta:

TADA! Några bilder från mammas kamera från resan, hade själv inte med min kamera så dessa bilder får räcka. Kom hem en aaaaaning fattigare, men så himla värt!

Sen hade jag även nedräkning till detta:
Men det får sig några egna inlägg någon annan gång.